Σάββατο, Μαϊος 04, 2024
25/04, 10:04

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΠΛΟΙΟΚΤΗΤΩΝ ΡΥΜΟΥΛΚΩΝ ΠΛΟΙΩΝ: Επικίνδυνος ο Κανονισμός περί ρυμουλκήσεων της Ο.Λ.Θ. Α.Ε.

Η Πανελλήνια Ένωση “Άγιος Νικόλαος” των Πλοιοκτητών – Εφοπλιστών Ρ/Κ – Ν/Γ πλοίων πρόσφατα προέβη στην ακόλουθη ανακοίνωση: “Με αφορμή τη νέα παράταση της εφαρμογής του Κανονισμού για την ασφαλή εκτέλεση ρυμουλκήσεων πλοίων κατά την πρόσδεση και απόδεσή τους στις εγκαταστάσεις του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (Ο.Λ.Θ. ΑΕ), επανερχόμαστε στην ανάγκη αξιοποίησης της δοθείσας παράτασης για την αναμόρφωση των ρυθμίσεων του εν λόγω Κανονισμού, διότι, όπως έχουμε επανειλημμένα τονίσει, αντί να συμβάλλουν στην βελτίωση της ασφάλειας των ρυμουλκήσεων εγκυμονούν σοβαρότατους κινδύνους ατυχήματος.
Η επιμονή του Οργανισμού να επιβάλλει, μεταξύ άλλων υπερβολικών ρυθμίσεων, τη χρησιμοποίηση δύο (2) μόνο ρυμουλκών κατά την άφιξη μεγάλου μεγέθους Φορτηγών Πλοίων Μεταφοράς Εμπορευματοκιβωτίων (containerships), αντί των τριών (3) με την ίδια συνολική ελκτική δύναμη, δημιουργεί τις συνθήκες εκείνες που οδηγούν στην πρόκληση ατυχήματος με όλες τις δυσμενείς συνέπειες για τα πλοία και τις λιμενικές εγκαταστάσεις.
Συγκεκριμένα μάλιστα η περίπτωση του πρόσφατου ναυτικού ατυχήματος του containership “YM WINTESS” στο λιμάνι Εvyap της Τουρκίας, αποτελεί τρανή απόδειξη της αστοχίας του ως άνω Κανονισμού ρυμούλκησης. Υπενθυμίζουμε ότι εν λόγω πλοίο, μήκους 368μ., κατά τους χειρισμούς πρόσδεσης προσέκρουσε με την πλώρη του στον προβλήτα, με αποτέλεσμα να καταρρεύσουν οι γερανογέφυρες και να αχρηστευτεί για μεγάλο χρονικό διάστημα ο τερματικός σταθμός του εν λόγω λιμανιού. Από την εξέταση των συνθηκών του ατυχήματος προέκυψε ότι το πλοίο επιχείρησε να προσδέσει στον προβλήτα με τη βοήθεια δύο (2) μόνο ρυμουλκών συνολικής δύναμης έλξης 155 τόνων, ένα (1) στην πρύμνη και ένα (1) στην μέση του πλοίου, ενώ θα έπρεπε να χρησιμοποιηθεί και ένα τρίτο, προσδεμένο στην πλώρη του, για να αποφευχθεί η πρόσκρουση.
Η παράλειψη αυτή αποτελεί παράδειγμα προς αποφυγή στην περίπτωση χειρισμών πρόσδεσης πλοίων ανάλογου μεγέθους, καταδεικνύοντας την αστοχία της συγκεκριμένης μελέτης του ΕΜΠ και την καθ’ υπόδειξη αυτής έκδοση του Κανονισμού ΟΛΘ. Διότι, η εν λόγω μελέτη και o Kανονισμός του Ο.Λ.Θ. προβλέπουν την κατανομή της συνολικής απαιτούμενης ελκτικής δύναμης για την υποβοήθηση ανάλογου μεγέθους πλοίων σε δύο (2) μόνο ρυμουλκά, αντί για τρία (3) παρόμοιας συνολικής ελκτικής δύναμης, όπως ακριβώς συνέβη στο ανωτέρω πρόσφατο ναυτικό ατύχημα. Αντίθετα, από τον αντίστοιχο Κανονισμό του Τερματικού Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά, από όπου διακινείται η συντριπτική πλειοψηφία των εμπορευματοκιβωτίων στην χώρα μας, ορθώς έχει προβλεφθεί η χρήση τριών (3) ρυμουλκών της ίδιας συνολικής ελκτικής ισχύος, καθότι αυτή έχει αποδειχθεί η ασφαλέστερη πρακτική σύμφωνα με την ναυτική τέχνη και εμπειρία. Είναι μάλιστα βέβαιο ότι το πρόσφατο ατύχημα δεν θα συνέβαινε στον τουρκικό λιμένα εάν το πλοίο είχε επιχειρήσει να πλευρίσει με τη βοήθεια και ενός τρίτου ρυμουλκού προσδεμένου στη πλώρη του.
Στο σημείο αυτό αξίζει να τονιστεί επίσης ότι ο ισχύων σήμερα Ειδικός Κανονισμός Λιμένα Θεσσαλονίκης για την ρύθμιση θεμάτων ρυμούλκησης, απαιτεί τέσσερα (4) ρυμουλκά πλοία για την υποβοήθηση ανάλογου μεγέθους πλοίων. Υπογραμμίζουμε μάλιστα ότι ο ανωτέρω Ειδικός Κανονισμός όχι μόνο δεν είναι παρωχημένος, αντιθέτως εκδόθηκε το 2022 από την αρμόδια προς τούτο Λιμενική Αρχή Θεσσαλονίκης, αποτελεί επίσημη κανονιστική διάταξη της Πολιτείας με Απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας (ΦΕΚ 2570 Β’/25-05-2022) και θα ισχύσει έως τις 17/05/2024, οπότε και πιθανόν θα αντικατασταθεί από τον επικίνδυνο νέο κανονισμό του ΟΛΘ, αν αυτός δεν τροποποιηθεί καταλλήλως και εγκαίρως.
Επιπροσθέτως είναι βέβαιο ότι η συγκεκριμένη μελέτη του ΕΜΠ - που προωθείται από την Ένωση Λιμένων Ελλάδος (Ε.ΛΙΜ.Ε.) σε όλους τους Οργανισμούς Λιμένος και τα Λιμενικά Ταμεία που λειτουργούν τα λιμάνια της χώρας - περιλαμβάνει σωρεία εσφαλμένων, αυθαίρετων και υπερβολικών προτάσεων, οι οποίες αντί να συμβάλλουν στην βελτίωση της ασφάλειας των ρυμουλκήσεων, οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια σε σοβαρότατα ατυχήματα όπως αυτό του “YM WINTESS” στο λιμάνι Εvyap.
Επισημαίνουμε τέλος ότι για την επίτευξη ασφαλών ρυμουλκήσεων, κύριος παράγοντας είναι η αποτροπή επαναλήψεως των λαθών και αστοχιών που οδήγησαν σε ατυχήματα. Κατά συνέπεια, η επανεξέταση των ρυθμίσεων των απαιτήσεων του Κανονισμού Θεσσαλονίκης, που εκφεύγουν ακόμα και των εξουσιοδοτικών διατάξεων του ΠΔ 83/2022, είναι επιβεβλημένη για την πραγματική βελτίωση των συνθηκών ασφαλείας της ρυμούλκησης στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης”.

image: Ο κ. Κώστας Λυμπουσσάκης, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης “Άγιος Νικόλαος” των Πλοιοκτητών – Εφοπλιστών Ρ/Κ – Ν/Γ πλοίων 

ELNAVI Newsletter
Περισσότερες πληροφορίες : ELNAVI,
Αριστείδου 19, Πειραιάς 18531, 
Tel.: +30 210 45.22.100, e-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Share